divendres, 12 d’octubre del 2012

Vignemale (3.298 m)

Localització

El Vignemale (Pique Longue o Comachibosa) està situat entre la província d'Osca i el departament dels Hautes Pyrénées a França i és el pic més alt del Pirineu francès i del Massís de Vignemale.

Punt de sortida

Per arribar al punt d'inici de la ruta cal prendre la carretera D-128 que surt de Gavarnie i que després es converteix en una pista forestal.

Ver Punt de sortida i arribada Vignemale en un mapa más grande

Mapa del recorregut

El primer dia pugem fins al refugi de Baysellance i el segon fins al cim del Pique Longe i tornada fins al nostre punt de sortida.

Monte Perdido 1/30.000. Editorial Alpina

Resum

Gavarnie - Refugi de Bayssellance

Dia 11/10/12

Deixem el cotxe a prop de la població de Gavarnie tot i que es pot arribar fins a l'embassament d'Ossoue i deixar-lo en aquest punt. Comencem a caminar sota la pluja cap allà a les 7 h del matí per la pista que arriba fins a l'embassament.

Circ de Gavarnie
Arribem a l'embassament d'Ossoue i continua plovent. Xops, decidim esperar i veure si canvia el temps. Finalment obtenim la nostra recompensa i surt el sol.

Embassament d'Ossoue
Animats comencem a caminar per un camí molt ben marcat, travessem un pont de fusta i a pujar! Passades dues hores arribem a les Grottes de Bellevue excavades per Henry Russell. A partir d'aquest punt la boira i el mal temps tornen a aparèixer i no ens abandonen ja fins arribar al refugi de Bayssellance.

Cap allà a les 14h arribem al refugi més alt del Pirineu: Bayssellance, on passem la nit.

Refugi de Baysellance

Descarregar etapa

Refugi de Bayssellance - Vignemale - Gavarnie

Dia 12/10/12

El dia és espectacular, el cel és clar i per fi podem veure el Vignemale! Molt animats agafem les motxilles i començem a caminar, en 20 minuts ens plantem al trencant per anar a fer cim. Les vistes de la zona d'Ordesa són espectaculars, divisem la inconfundible silueta de la Brecha de Roldán, el Taillón, el Casco, la Torre,...

Panoràmica de la zona d'Ordesa
El sol surt i il·lumina la glacera d'Ossoue que ens portarà fins al cim, el dia promet!

Glacier d'Ousse
 Avancem pel roquissar de la banda esquerra de la glacera fins que a mitja vessant arriba el punt en que ens hem de calçar els grampons per a continuar.

Al principi la glacera presenta una forta inclinació però passats uns metres es suavitza i és en aquest punt on veiem al fons el cim del Vignemale (Pique Longue o Comachibosa).

Vignemale (Pique Longue o Comachibosa)
Desprès de travessar el glacial i fer una grimpada arribem a la 13 h (aprox.) al cim. Es recomanable portar un casc per evitar que ens fem mal amb alguna de les pedres que cauen en l'últim tram.

Últim tram abans de fer cim

Cim del Vignemale
Vistes des del Vignemale
Baixant del cim ens fixem en l'enorme distància que hi ha entre el glacial i les coves que va excabar Henry Russell a finals del s. XIX, un fet més que evidencia l'imparable retrocès dels glacials al Pirineu.

Si voleu saber-ne més: El principal glaciar del Pirineo francés ha perdido dos tercios de su grosor

Coves de Henry Russell
La baixada se'ns fa una mica llarga, sobretot quan arribem a l'embassament d'Ossue on la majoria de gent ha deixat el cotxe....a nosaltres encara ens queda una estoneta per arribar al nostre punt de sortida.