dilluns, 10 de setembre del 2012

Monte Perdido (3.355 m)

Localització

El Monte Perdido se situa a la part nord de la província d'Osca (Aragó) dins del Parc Nacional Ordesa y Monte Perdido. L'envolten les vall d'Ordesa, Añisclo, Escuaín i Pineta. L'ascensió es pot realitzar per diverses vies, però la més comuna és per el refugi de Góriz

Punt de sortida

Prenem la carretera N-260a fins Broto. Allà continuem fins al trencant cap a Torla per la A-135. Seguim per la carretera que ens porta a Ordesa i a l'encreuament del Puente de los Navarros ens desviem cap a l'esquerra direcció San Nicolás de Bujaruelo. Deixem el cotxe en un petit pàrking que hi ha a prop del Puente de los Abetos.

Ver Punt de sortida i arribada Monte Perdido en un mapa más grande

Mapa del recorregut

Nosaltres fem una ruta circular de 3 dies que iniciem a l'alçada del càming Valle de Bujaruelo, situat a mig camí de la pista que dóna accés a San Nicolás de Bujaruelo. El primer dia anem del Puente de los Abetos fins al refugi de Serradets. L'endemà pugem al Monte Perdido i arribem fins al refugi de Góriz i l'últim dia retornem al punt d'inici passant per la Faja de Pelay i la senda de los cazadores.

Ordesa y Monte Perdido 1/40.000. Editorial Alpina

Resum

Càmping Valle de Bujaruelo - Refugi de Sarradets

Dia 09/09/12

Iniciem en recorregut a l'alçada del càmping Valle de Bujaruelo cap allà a les 8 del matí. Travessem el Puente de los Avetos i seguim el GR-11 fins a San Nicolás de Bujaruelo, d'aquesta manera ens evitem passar per la pista forestal. En 30 minunts arribem al Puente de Bujaruelo on prenem el camí de la dreta que ens portarà fins al Puerto de Bujaruelo o Gavarnie.

Puerto de Bujaruelo
Al arribar al port veiem la carretera per la part francesa que arriba fins al Coll de Tentes, molt aprop d'on som. Prenem el camí de la dreta direcció al refugi de Sarradets.

De camí a Serradets
Aquest tram no presenta gaire desnivell i aprofitem per contemplar les magnífiques vistes del Massís de Vignemale.

Massís del Vignemale
Seguim caminant i trobem un fort desnivell un parell de trams equipats amb cadenes que cal superar abans d'arribar al Coll de Sarradets on ens esperen unes vistes espectaculars del Circ de Gavarnie i des d'on ja podem observar el refugi de Sarradets, punt i final de la nostra jornada.

Circ de Gavarnie

Refugi de Serradets
Arriben al refugi de Sarradets allà a les 14 h, dinem i aprofitem per gaudir de l'espectacular vista.

Brecha de Roland i Circ de Gavarnie

Refugi de Sarradets - Monte Perdido - Refugi de Góriz

Dia 10/09/12

Sortim del refugi de Sarradets amb els frontals a les 7:30 h del matí i amb energia per pujar pel glacial de la Brecha, sense gel a causa d'un estiu sec i calorós. Ja a la Brecha de Roldán al mirar cap a la banda francesa veiem per última vegada el Pic de Sarradets.

Pic de Serradets
Baixem per un mar de pedres direcció a la Gruta de Casteret.

Brecha de Roland

Gruta de Casteret
Deixem endarrera la Gruta de Casteret i travessem el Collado del Desgarrador. Seguidament passem per sobre de la Plana de San Felús fins al cuello de Millaris.

Llanos de Millaris
Ja en aquest punt es fa visible el nostre objectiu: El Monte Perdido!...envoltat per uns núvols una mica amanaçadors.

Monte Perdido
Arribem al refugi de Góriz a les 10 del matí. Deixem les motxilles, mengem alguna cosa i cap amunt!

El camí surt darrera del refugi i està molt ben marcat, al principi pugem una forta pendent fent ziga-zaga i amunt amunt fins al Lago helado i El Cilindro de Marboré.

Lago helado i El Cilindro de Marboré

Al arribar al Lago Helado inmediatament girem el nostre cap a la dreta per veure la famosa i temuda Escupidera, en aquest cas sense gel i sense neu.

La Escupidera
A les 13:30 h arribem al cim del Monte Perdido, però els núvols ens fan una mala passada i no ens deixen veure res. Després d'una estona al cim intentant intuir alguna cosa sense gaire èxit decidim tornar a Góriz. Baixem corrent els dos trams de la Escupidera tot desfent el camí. Arribem al refugi a les 15:45 h.

Al cim del Monte Perdido

Refugi de Góriz - Càmping Valle de Bujaruelo

Dia 11/09/12

Sortim del refugi de Góriz a les 7 del matí direcció cap a la Faja de Pelay. Un camí molt ben marcat i tranquil desde on veiem el bonic salt d'aigua de la Cola de Caballo.

Refugi de Góriz

Vall d'Ordesa

Cola de caballo a la part inferior esquerra
A l'inici de la Faja de Pelay ens trobem un cartell que indica la perillositat d'aquest recorregut ja que tracta d'un camí que en algun dels seus trams és una mica aeri i exposat. Les vistes al llarg del seu recorregut són espectaculars i nosaltres vam tenir la sort de creuar-nos un parell de vegades amb un grup d'isards.

Faja de Pelay

Vistes des de la Faja de Pelay

Brecha de Roland des de la Faja de Pelay
Al final de la Faja Pelay ens trobem amb un mirador on fem algunes fotos i seguidament prenem La senda de los Cazadores. Un camí amb una forta pendent que ens porta a la Pradera d'Ordesa d'on prenem el bus fins al Puente de los Navarros. Allà fem auto-stop i en 5 minuts ens apropen fins on tenim el cotxe.