dilluns, 1 de juliol del 2013

Vall de Literola

Localització

La Vall de Literola (Ball de Literola) es troba a la part nord-est de la província d'Osca (Aragó), a Benasque i dins del Parc Natural del Posets-Maladeta. La nostra idea era pujar fins al pic Perdiguero (3.221 m) però una tempesta inesperada just al Coll de Ubago ens va fer tornar endarrere.

Punt de sortida

Per arribar fins al punt de sortida cal arribar fins a Benasque i allà seguir la carretera A-139 fins a pont del barranc de Literola on hi ha un lloc per a poder deixar el vehicle. En aquest punt s'inicia el sender que vam seguir. Nosaltres vam començar al Camping Turpí que és on vam passar la nit.

Ver Vall de Literola en un mapa más grande

Mapa del recorregut

La nostra idea era pujar fins al Perdiguero però una tempesta al Collado d'Ubago ens va fer tornar endarrera.

Aneto-Maladeta 1:25.000. Editorial Alpina

Resum

Comencem a caminar des del càmping Turpí i en pocs minuts travessem el pont de Literola. A escassos metres, a l'equerra trobem el sender que hem d'agafar i que s'endinsa per una zona boscosa. En pocs minuts arribem a una zona de prats i a l'Amorriador.

Darrera nostre veiem el Massís de la Maladeta

Massís de la Maladeta

i al davant el Barranc de Literola i el nostre camí.

Barranc de Literola
 Continuem pujant i a la nostra esquerra veiem la Cabana del Ubago de Literola.

Cabana Ubago de Literola
En aquest punt ja podem veure el Perdigueret i el Hito Este del Perdiguero.

Pico Perdigueret i Hito Este del Perdiguero
El camí segueix el Barranc de Literola per la banda dreta, molt a prop d'un salt d'aigua.

Passat el salt d'aigua trobem una petit gorg. Per a seguir avançant i arribar al Ibonet de Literola són necessaris el grampons i piolet. Nosaltres decidim no seguir vora el barranc i passem per la zona que marquem a la foto.

Arribem al Ibonet de Literola, totalment glaçat i amb molta neu.

Ibonet de Literola

Decidim passar per la banda esquerra del llac, per una zona de grans blocs de pedra, fins a l'inici de la pujada al Coll de Ubago.

Pugem al forta pendent fins al Collado. El dia es va ennuvolant cada vegada més.

Pujant pel Collado de Ubago
Arribem i...comença a tronar. Sembla que els trons venen de la Vall d'Estós, anem a treure el cap.

Al cim del Collado d'Ubago
Cada vegada sentim els trons més a prop i decidim baixar. A mig camí comença a pedregar i a ploure. Al arribar a l'Ibonet de Literola ens refugiem en un bivac a la zona de grans blocs de pedra. La pluja no para...decidim baixar. Al arribar al salt d'aigua surt el sol però en pocs minuts torna a tapar-se i a ploure i tronar amb més intensitat.

Ens afanyem per arribar al cotxe.